ORK kehittää asiakasyhteistyötä - tavoitteena kumppanuus

Oikeusrekisterikeskus pyrkii aiempaa syvempään asiakasymmärrykseen. Asiakasvastaavat, ratkaisupalvelu Ratsu ja digisuunnitelmat ovat osa asiakkuudenhallinnan kehittämistä.

Oikeusrekisterikeskuksen (ORK) perustehtävänä on toimia oikeusministeriön hallinnonalalla digitalisaation edistäjänä ja tehokkaana ICT-palveluiden tuottajana. Tehtävässä onnistuminen näkyy ja tuntuu hallinnonalan virkamiesten arjessa sekä ORK:n kanssa asioivien kansalaisten palvelukokemuksissa.

ORK on lisännyt voimavaroja asiakastyöhön ja uusien palveluideoiden työstämiseen.

"Haluamme olla monenlaisissa digitalisaation tarpeissa aktiivinen ja osaava kumppani asiakkaillemme. Tavoitteemme on ymmärtää asiakkaidemme tarpeita riittävän syvällisesti, jotta voimme tehdä oikeita asioita oikea-aikaisesti", asiakkuusjohtaja Timo Varsila ORK:n sidosryhmäpalveluista pohjustaa.

ORK pyrkii olemaan mukana jo alussa, kun asiakas miettii digitalisaation mahdollisuuksia ja uusien ratkaisujen hyötyjä omalle toiminnalle. Asiakasyhteistyö käynnistetään esimerkiksi ratkaisusuunnittelupalvelu Ratsun kautta.

"Uusien palveluiden kehitystä voidaan tehostaa merkittävästi panostamalla juuri ideointivaiheen yhteistyöhön", Varsila kiteyttää.

Myös palvelumuotoilu on työn tukena. ORK on tarjonnut jo noin vuoden ajan asiakaslähtöistä palvelukehitystä sekä tarpeiden ja palveluvaatimusten kirkastamista palvelumuotoilun menetelmillä.

"Ratkaisusuunnittelupalvelut ja palvelumuotoilu ovat kaikkien hallinnonalan asiakkaiden käytettävissä", Varsila sanoo.

Hallinnonalan laajuinen näkemys digitalisaatiotarpeisiin

Ratsu-palvelu, ideoiden käsittely IT-projektimallilla sekä asiakaskohtaiset kuukausitapaamiset ovat ORK:n keinoja asiakasyhteistyön tiivistämiseksi.

Toukokuussa 2022 käynnistettiin myös asiakaskohtaisten digisuunnitelmien tekeminen ORK:n asiakasvastaavien johdolla. Digisuunnitelmat porautuvat asiakkaiden toimintaan, ja niiden kautta luodaan yhteinen näkemys tulevaisuuden digikehittämisen tarpeista ja aikatauluista.

Valmistuttuaan suunnitelmat muodostavat näkemyksen koko hallinnonalan digitalisaatiosta.

"Kehitämme ORK:ssa hallinnonalalle yhteisiä ICT-palveluita ja huolehdimme myös Valtorin peruspalveluiden soveltuvuudesta toimintaamme. Pyrkimyksemme on lisätä yhteistä ymmärrystä digitalisaation mahdollisuuksista ja tarttua kiinni uusiin palveluideoihin", Timo Varsila toteaa.

Yhteiseen palveluideointiin sekä sektorien väliseen läpinäkyvyyteen kannustetaan myös ORK:n järjestämillä Ratsu-päivillä. Tapahtumissa syvennytään uusien ICT-palvelumahdollisuuksien ja teknologioiden tuuliin.

Kumppanuus on yhdessä onnistumista

Asiakasyhteistyön kehittämiseksi ORK on käynnistänyt myös oman toiminnan sisäisen kehittämisen. Esimerkiksi läpinäkyvyys sekä eri osa-alueiden automatisoitu raportointi ovat ominaisuuksista, joilla dataa ja tietoa halutaan tuoda seurantaryhmien jatkuvaan käyttöön.

Jaettu tieto projekteista, taloudesta sekä kehityssalkun ja palvelutuotannon ajantasaisista prosesseista voi tehostaa synergioiden tunnistamista.

"Avoin ja sujuva tiedonkulku tehostaa yhteistä tekemistä. Silloin voidaan tunnistaa samankaltaisia tarpeita ja jo olemassa olevia ratkaisuja. Silloin osataan aktiivisesti tarjota käytössä olevia palveluita muidenkin hyödyksi", Varsila perustelee.

Asiakkuusjohtaja summaa, että asiakasyhteistyön kehittäminen tähtää kumppanuuteen, ja Oikeusrekisterikeskukselle kumppanuus tarkoittaa yhdessä onnistumista.

Lisätietoja:

etunimi.sukunimi(at)om.fi

Lue seuraavaksi:

ORK:n asiakasvastaavat

Oikeusrekisterikeskuksessa tehdään asiakastyötä laajasti. Erityisesti asiakasvastaavat huolehtivat muun muassa ORK:n ja asiakkaan palvelusopimusten seurannasta ja budjetoinnista sekä digisuunnitelmien kehityksestä. Asiakasvastaavan työn ydintä on olla kärryillä asiakkaan tilanteen kokonaiskuvasta ja tarpeista. Asiakasvastaavat varmistavat, että ORK:n asiakassektorin toiminta pysyy ja kehittyy ajan hermolla.

Asiakasvastaava Jani Mäntynen

  • ORK:ssa ennen asiakasvastaavan tehtävää IT-suunnittelijana.
  • Asiakkaita: Rikosseuraamuslaitos, oikeusapu ja edunvalvontatoimistot, Ulosottolaitos, oikeusministeriö (pl. yhteiset asiat), oikeusministeriön demokratiapalvelut sekä erillisvaltuutetut eli eräät virastot.
  • Parasta työssä: asiakkaiden kanssa tekeminen, yhteisön hyväksi toimiminen ja vaikuttamismahdollisuudet.

Asiakasvastaava Mikko Saunamäki

  • ORK:ssa ennen asiakasvastaavan roolia järjestelmäpäällikkönä.
  • Asiakkaita Tuomioistuinlaitos ja Syyttäjälaitos.
  • Parasta työssä: ihmisten ja yhteiskunnallisten asioiden yhdistelmä, asiakasyhteistyö ja oikeusjärjestelmän toimivuuteen vaikuttaminen.

Työnsä ohella asiakasvastaavan roolia tekevät:
Anniina Tjurin (Vaalit)
Mika Kanervisto (hallinnonalan yhteiset, tammikuuhun 2023 asti)
Tuija Mäenpää (ORK Tietopalvelut).

Lisätietoja:
[email protected]

Julkaistu 9.12.2022