Asiakastyytyväisyys Oikeusrekisterikeskuksen palveluihin edelleen korkealla

Viranomaisten ja kansalaisten tyytyväisyys Oikeusrekisterikeskuksen (ORK) palveluihin on pysynyt erittäin korkealla tasolla: vuoden 2022 asiakastyytyväisyyskyselyissä ORK:n palvelut arvioitiin jälleen hyvälle tai erinomaiselle tasolle.

Viranomaisten tyytyväisyys ORK:n rekisteri- ja täytäntöönpanopalveluiden toimintaan on yleisarvosanan mukaan 4,1 / 5. ORK:n Tietopalvelut-yksikkö toimii oikeusministeriön hallinnonalalla rekisterinpitäjänä ja välittää hallinnonalan viranomaisten ilmoittamia tietoja muille viranomaisille. Lisäksi Tietopalvelut vastaa sakkojen, maksujen, menettämisseuraamusten ja saatavien täytäntöönpanosta.

Yleisen palvelutason lisäksi käsittelyajat, asiakaspalvelun laatu sekä tietojen pyytämisen ja luovuttamisen menettelytapa arvioidaan tasolle 4,1. Tietopalveluiden kyselyyn vastasi 448 ORK:n yhteistyöviranomaista.

Edellisellä kerralla viranomaisasiakkaat arvioivat palvelun laadun tasolle 4,2.

Vuonna 2022 viranomaiset käyttivät eniten rikosrekisteriä, josta 60 % vastaajista oli kysynyt tietoja. Sakkorekisteri oli toiseksi käytetyin, ja sieltä tietoja kertoi kysyneensä 39 % vastaajista. Vähiten tietoja oli kysytty sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä (0 %) sekä oikeushallinnon valtakunnallisesta tietovarannosta (3 %).

Sähköisen asioinnin käytössä 10 % kasvu

Myös kansalaiset arvioivat Tietopalveluiden palvelulaadun hyväksi tai erinomaiseksi. Asiakkaita palvellaan sähköisen asioinnin lisäksi puhelimitse, sähköpostitse ja kirjeitse.

Vuonna 2022 ORK:ssa hoidettiin keskimäärin 3250 puhelua kuukaudessa. Kansalaiset kysyvät muun muassa ohjeita maksuajan hakemiseen tai tilannetietoa aikaisemmin lähetetyn hakemuksensa käsittelystä.

Peräti 95 % asiakkaista kertoi saaneensa ratkaisun tai vähintään edistettyä asiaansa puhelun aikana. Edellisellä kerralla prosenttilukema oli 93.

”Asiakastyytyväisyyskyselyistä saamme tiettyyn rekisteriin tai palveluun kohdistuvia arvokkaita kehitysehdotuksia. Näemme myös puhelinpalvelulle edelleen tarpeen, vaikka suosittelemme ajasta riippumatonta sähköistä asiointia ensisijaisena palvelukanavana”, Tietopalvelujen kehityspäällikkö Kati Kilpeläinen sanoo.

Vuonna 2022 Oikeusrekisterikeskuksen sähköistä asiointia käytettiin kuukausittain keskimäärin 16 200 kävijän toimesta, mikä tarkoittaa käytön kasvua 10 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna.

”Rikosrekisteriotteiden tilaamiseen liitetty Suomi.fi-verkkomaksamispalvelu lisäsi sähköisen asioinnin helppoutta merkittävästi”, Kilpeläinen lisää.


Vi­ran­omais­ten ja kan­sa­lais­ten tyy­ty­väi­syys ORK:n Tie­to­pal­ve­lui­hin vuon­na 2022.









IT-palveluiden yleisarvosana 3,9

Lisäksi ORK:n tehtävä on vastata oikeusministeriön hallinnonalan tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta. ORK toimii myös hallinnonalan IT-hankintayksikkönä.

Asiakasvirastoille tehdyn kyselyn mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä yleisarvosanalla 3,9 / 5 ORK:n ylläpitämiin tietojärjestelmiin ja sen tarjoamiin tieto- ja informaatiotekniikan palveluihin. Vuoden 2022 IT-palveluiden kyselyssä oli mukana 19 järjestelmää, ja vastauksia saatiin 646.

Edellisellä kerralla IT-palveluihin oltiin tyytyväisiä yleisarvosanalla 4 / 5.

”Järjestelmäpäälliköt käsittelevät omien järjestelmiensä palautteet tiimiensä kanssa. Kaikki palaute on meille tärkeää toiminnan ja järjestelmien kehittämiseksi”, ORK:n asiakaspäällikkö Jani Mäntynen kiittää.

Yleisesti ottaen ORK:n palvelutoiminta saa kiitosta asiantuntemuksesta ja palvelun nopeudesta. Kehitettävää on muun muassa yhteydenottokanavien selkeämmässä löydettävyydessä sekä yleisesti ORK:n palveluista kertomisessa.

Vuosittaisten asiakastyytyväisyyskyselyiden tuloksia hyödynnetään toiminnan ja palveluiden kehittämisessä.

Lue lisää:

Oikeusrekisterikeskuksen tilinpäätös ja toimintakertomus 2022

Oikeusrekisterikeskuksen palvelut

Oikeusrekisterikeskuksen yhteystiedot


Julkaistu 3.3.2023