Henkilöstön jatkuva oppiminen keskiössä – Oikeusrekisterikeskus solmi kumppanuuden valtionhallinnon yli 100 kurssin koulutustarjontaan
Oikeusrekisterikeskuksessa (ORK) panostetaan jatkuvaan oppimiseen niin koulutusten, valmentavan johtamisen kuin tehtäväroolien muokkaamisenkin näkökulmasta. Tänä keväänä painopisteenä on erityisesti henkilöstön koulutustarjonnan vahvistaminen. Käyttöön otettiin yli sata kurssia kattava, uusi ympärivuotinen koulutustarjonta.
ORK:ssa työskentelee noin 200 asiantuntijaa useissa erilaisissa laaja-alaista tietämystä vaativissa tehtävissä, mikä luo tarpeen monipuoliselle ja jatkuvalle osaamisen kehittämiselle. Osaavan henkilöstönsä kautta ORK edistää tavoitettaan oikeusministeriön hallinnonalan digitalisaation kiihdyttäjänä.
Henkilöstön kehittyvän osaamisen tarve ulottuu sähköistymiseen, kansalaispalvelujen kehittymiseen sekä vahvasti nouseviin EU- ja kansainvälisyyskulmiin. ORK:lla on keskeiset roolit oikeushallinnon täytäntöönpanotehtävissä, rekisterien ylläpitämisessä sekä vaalitietojärjestelmän kehittämisessä ja vaalien aikaisena vaalitukena toimimisessa. Nämä kaikki tuovat viraston ja yhteiskunnan toimintaan liittyviä osaamistarpeita.
Lisäksi ORK:n rooli on säteillä uudistamis- ja digitalisaatiovoimaa koko hallinnonalalle.
– Toimimme hallinnonalan keskitettynä digitoimijana, eli vastaamme palveluiden ja järjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta. Juuri tällä osa-alueella meillä on vahvin rooliuudistuminen käynnissä. Jotta pystymme viemään ratkaisuja ja toimintamalleja viraston ulkopuoliseen ympäristöön, on meidän pysyttävä osaamisessa ajan hermolla – tai jopa vähän edellä! Oikeusrekisterikeskus on matkalla hallinnonalan digitalisaation kiihdyttäjäksi ja edistäjäksi, ORK:n ylijohtaja Jussi Kivinen pohjustaa.
Yli sadan kurssin koulutustarjonta henkilöstön käytössä ympäri vuoden
Ensisijainen tavoite jatkuvalle oppimiselle on toiminnan laadukkuuden, turvallisuuden ja lainmukaisuuden varmistaminen. Henkilöstön osaamisen kehittämisen tueksi ORK:ssa otettiin hiljattain käyttöön valtionhallinnon koulutus- ja kehittämispalveluja tuottavan HAUS Kehittämiskeskuksen uusi jatkuvan oppimisen palvelu (JOPA).
−Hallinnonalalla meillä on hallittavanamme sellaisia tärkeitä tietoja ja toimintoja, joissa tarvittavat perustiedot on osattava. Myös digitalisaatiotoimintaan liittyy paljon laaja-alaista osaamista, ja haluamme varmistaa koulutuksin, että henkilöstöllämme on osaamista myös siinä, kertoo ORK:n Järjestelmäpalvelujen osaamisyksikön päällikkö Timo Ala-Fossi.
ORKlaisten käytössä olevaan HAUSin jatkuvan oppimisen palvelun tarjontaan kuuluu vuositasolla satoja koulutustilaisuuksia. ORK:n asiantuntijoita on ollut mukana kehittämässä palvelua, ja virasto on sen ensimmäinen käyttäjä.
ORK:n ylijohtaja Kivinen kertoo iloitsevansa palvelun ”erinomaisen holistisesta” tarjonnasta:
– Kursseja löytyy laaja-alaisesti eri osa-alueilta. Substanssiosaamisen lisäksi löytyy hienosti työelämävalmiuksiin ja henkilökohtaiseen oppimiseen liittyviä osaamisen ja resilienssin kehittämisen kokonaisuuksia. Monipuolinen koulutuspaletti mahdollistaa erityisen hienosti oppimispolkujen räätälöitävyyden urapolkuihin niin tiimi- kuin yksilötasoilla.
ORK:n lukuisia ICT-palvelutuotannon ammattilaisia palvelee koulutustarjonnan ICT Pro -osio, jonka vuoden 2023 sisällöt on suunniteltu ja muotoiltu HAUSin ja ORK:n asiantuntijoiden yhteistyönä.
ORK edelläkävijänä valtionhallinnon jatkuvan oppimisen palvelun ensimmäisenä käyttäjänä
Vuoden 2022 lopussa käynnistynyt jatkuvan oppimisen HAUS-yhteistyö on toiminut Kivisen ja Ala-Fossin mukaan hyvin. Noin puolessa vuodessa ORK:ssa on selkeästi edistetty oppimisen jatkuvuutta. HAUSin JOPA-palvelun ensimmäisenä käyttäjänä ORK on avainasemassa myös palvelun kehittämisessä.
Kumppanuudessa on Kivisen mukaan arvo jo itsessään:
–Valtionhallinnon toimijana HAUSilla on samanlainen rooli osa-alueellaan kuin meillä virastona omallamme. Katson, että palveluja hyödyntämällä vahvistamme osaltamme HAUSin roolia, ja kun vielä lisäksi autamme heitä kehittämään palvelujaan, säteilee antamamme panostus koko valtionhallinnon hyödyksi. Tämä tuo kokonaisetua, sillä soudamme kaikki yhdessä samaa venettä samaan suuntaan.
Hän suosittelee osaamisen kehittämistä kaikille.
–Kannustan kaikkia suomalaisessa yhteiskunnassa pitämään jatkuvan oppimisen lippua korkealla henkilökohtaisesti ja myös työnantajatahoilla – sitä tämä maa alati kehittyvässä ja muuttuvassa maailmassa tarvitsee!
Osaava henkilöstö on ORK:n strategian ytimessä
ORK:n visio on olla oikeushallinnon ketterä digikumppani ja luotettu tietovarantojen osaaja, ja tässä kivijalkana on henkilöstön asiantuntijuus ja tulevaisuuteen katsova osaamisen kehittäminen. Jussi Kivisen mukaan osaaminen on viety niin keskelle ORK:n strategiaa ja visiota kuin vain mahdollista.
– Keskitymme erityisesti luomaan järjestelmällisiä käytäntöjä osaamisen kehittämisen tukemiseksi arjessa. Osaamisen kehittäminen on kouluttautumista, mutta myös oikeanlaisia mentorointisuhteita ja sopivassa nousukulmassa olevia haastavampia tehtäviä. Meillä fokus on valmentavassa johtamisessa, eli siinä, kuinka luomme yhdessä henkilöstön kanssa nousujohteisia urapolkuja. Katson, että tämä on meille virastona kilpailuvaltti, ja henkilöstön palaute on ollut positiivista, Kivinen selvittää.
Valmentavalla johtamisella luodaan imua työssä kasvamiseen; se rakentaa ammatillista itseluottamusta yksilötasolla ja kumuloituu eteenpäin työhyvinvointina, joka kasvaessaan vaikuttaa suoraan siihen, kuinka virasto saavuttaa tavoitteensa.
– Voimme tarjota hyvin positiivisia näkymiä tulevaisuuden urapolulle, kun työntekijä kokee kehittyvänsä ja olevansa mukana luomassa edellytyksiä omalle uralleen. Totta kai tämä näkyy myös tiimien, ryhmien ja yksiköiden toiminnassa toimintamallien ja toiminnan kehittymisenä, sillä kun on opittu yhdessä asioita, puhutaan yhteistä kieltä, Ala-Fossi selvittää.
Oikeusrekisterikeskus on oikeusministeriön hallinnonalan asiantuntijavirasto. Virasto vastaa hallinnonalan keskeisistä rekistereistä, varallisuusrangaistusten täytäntöönpanosta sekä tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta. Lisäksi virasto toimii hallinnonalan IT-hankintayksikkönä.
Alkuperäinen artikkeli on julkaistu HAUS kehittämiskeskuksen verkkosivuilla: JOPA-palvelu Oikeusrekisterikeskuksen tukena oikeusvaltion eteen tehtävässä tärkeässä työssä .
Julkaistu 7.6.2023