SERMI-sertifioinnin avulla varmistetaan ajoneuvojen turvallinen huolto ja korjaus

Voit tilata rikosrekisteriotteen SERMI-sertifiointia varten helposti Oikeusrekisterikeskuksen (ORK) sähköisestä asioinnista. Otteen tilaa yritys sekä sen sertifioitavat työntekijät.

Mikä on SERMI-sertifiointi?

Sertifikaatin saaminen edellyttää puhdasta rikosrekisteriotetta. Puhtaalla rikosrekisteriotteella tarkoitetaan, että yrityksellä tai sen työntekijöillä ei ole merkintöjä rikosrekisterissä. Menettely parantaa alan turvallisuutta ja estää rikoksia tehneiden pääsyn ajoneuvojen turvallisuustietoihin.

Kaikkia työntekijöitä ei tarvitse sertifioida, vaan sertifiointi koskee yritystä ja sen nimeämiä työntekijöitä.

SERMI-menettelyn kuvaus lyhyesti

  1. Yritys hakee hyväksyntää itselleen ja lupia työntekijöilleen vaatimustenmukaisuuden arviointilaitokselta (AKL-Sertifointi Oy). Hyväksyntää ja lupia varten yrityksen ja sen työntekijöiden täytyy tilata itsestään rikosrekisteriote.
  2. Arviointilaitos tarkastaa yrityksen toimittamat tiedot asiakirjatarkastuksella ja paikan päällä tehtävillä tarkastuksilla. Yrityksen on allekirjoitettava vakuutus siitä, että sen liiketoiminta on laillista. Hyväksyntä myönnetään vasta, kun arviointilaitos on tarkastanut vakuutuksen ja arvioinut vaatimusten täyttymisen.
  3. Arviointilaitos antaa tarkastustodistuksen yritykselle, mikäli se täyttää vaatimukset. Yrityksen yksittäisille työntekijöille voidaan myöntää lupa vasta vaatimustenmukaisuuden arviointilaitoksen tekemän tarkastuksen jälkeen.
  4. Arviointilaitos lähettää tarvittavat tiedot valvontakeskukselle, joka ylläpitää lupatietokantaa ja välittää pääsyoikeustietoja. Valvontakeskus luo digitaalisen varmenteen ja tunnistevälineen ja lähettää ne takaisin arviointilaitokselle. Arviointilaitos toimittaa varmenteet ja PIN-koodit työntekijöille.

Milloin rikosrekisteriote tarvitaan?

Yritys ja sen työntekijät voivat hakea rikosrekisteriotetta SERMI-sertifiointia varten seuraavissa tilanteissa:

  • SERMI-sertifiointia haetaan ensimmäistä kertaa.
  • SERMI-sertifiointi uusitaan.
  • Valvontakeskus tarkastaa valvonnan yhteydessä täyttyvätkö sertifioinnin myöntämisen edellytykset, kuten rikosrekisteriotteiden puhtaus, edelleen.

SERMI-sertifikaatti on voimassa viisi vuotta. Kun yritys hakee sertifikaatille jatkoa, rikosrekisteriote tarkastetaan kaikilta työntekijöiltä, joille lupa tarvitaan, riippumatta siitä, milloin työntekijä on alun perin luvan saanut.

Työntekijä tilaa oman rikosrekisteriotteensa itse. Ote voidaan myöntää vain työsuhteessa olevalle henkilölle, ei esimerkiksi harjoittelijoille tai alihankkijalle.

Tilaa ote sähköisesti tai hakemuslomakkeella 

Tilaa rikosrekisteriote työtä varten ORK:n sähköisestä asioinnista . Sähköinen asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen joko kotimaisia tunnistusvälineitä tai eIDAS-tunnistautumista käyttäen.

Jos et pysty käyttämään sähköistä asiointia, käytä ORK:n hakemuslomaketta (pdf) . Täytä hakemus huolellisesti ja lähetä se meille jollakin seuraavista tavoista:

  • Suomi.fi/viestit -palvelun kautta (Oikeusrekisterikeskus > Rekisteripalvelut).
  • Sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Suosittelemme käyttämään oikeusministeriön turvaviestipalvelua . Syötä palveluun sähköpostiosoitteesi ja rekisteröi se. Saat sähköpostiisi linkin, jonka avulla viestisi kulkee perille turvallisesti. 
  • Postitse osoitteeseen Oikeusrekisterikeskus/Rikosrekisteri, PL 157, 13101 Hämeenlinna.

Otetta ei voi tilata puhelimitse.

Voit tehdä myös vapaamuotoisen kirjallisen hakemuksen ORK:lle. Sen pitää kuitenkin sisältää kaikki samat tiedot kuin yllä mainitulla ORK:n hakemuslomakkeella.

Elinkeinonharjoittajana työskentelevä

Elinkeinonharjoittajana työskentelevä ei voi hakea yritykselle tarkoitettua rikosrekisteriotetta. Elinkeinonharjoittajana, kuten toiminimellä työskentelevä yrittäjä, rinnastetaan tässä yhteydessä työntekijän asemaan, joten elinkeinonharjoittajana toimiva hakee itselleen työntekijän rekisteriotteen.

Hakemuksen käsittely ja valmis ote

Ote maksaa sähköisessä asiointipalvelussa 6 euroa ja muulla tavoin tilattuna 12 euroa. Asiointipalvelussa tehty hakemus maksetaan heti. Postitse ja sähköpostitse lähetetyt hakemukset laskutetaan erikseen.

Hakemuksen käsittelyaika on 7 työpäivää, ja hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Käsittelyaika ei sisällä postin toimitusaikaa.

Kun ote on valmis, voit nähdä ja tulostaa sen käyttöösi ORK:n sähköisestä asioinnista. Ote toimitetaan myös tilaajan Suomi.fi-viesteihin tai postiosoitteeseen.

Ote on voimassa 6 kuukautta. SERMI-sertifioinnin edellyttämä puhdas ote toimitetaan suoraan arviointilaitokselle tai omalle työnantajalle, joka voi luovuttaa kaikki otteet arviointilaitokselle sertifiointia haettaessa.

Hyväksyntää hakeva yritys tilaa itseään koskevan rikosrekisteriotteen ja esittää sen arviointilaitokselle.

Tilaa ote sähköisesti tai hakemuslomakkeella 

Jos olet yrityksen kaupparekisteriin merkitty edustaja, voit tilata yhteisösakko-otteen suoraan ORK:n sähköisestä asioinnista . 

Muussa tapauksessa tarvitset ensin Suomi.fi-valtuutuksen rikosrekisteriotteen tilaamista varten. Valtuutuksen jälkeen voit kirjautua sähköiseen asiointipalveluumme ja tehdä hakemuksen. 

Jos organisaatiollanne ei ole käytössä Suomi.fi-tunnuksia, käytä ORK:n hakemuslomaketta (pdf) . Täytä hakemus huolellisesti ja lähetä se meille jollakin seuraavista tavoista:

  • Suomi.fi/viestit -palvelun kautta (Oikeusrekisterikeskus > Rekisteripalvelut). 
  • Sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Suosittelemme käyttämään oikeusministeriön turvaviestipalvelua . Syötä palveluun sähköpostiosoitteesi ja rekisteröi se. Saat sähköpostiisi linkin, jonka avulla viestisi kulkee perille turvallisesti. 
  • Postitse osoitteeseen Oikeusrekisterikeskus/Rikosrekisteri, PL 157, 13101 Hämeenlinna. 

Otetta ei voi tilata puhelimitse.

Voit tehdä myös vapaamuotoisen kirjallisen hakemuksen ORK:lle. Sen pitää kuitenkin sisältää kaikki samat tiedot kuin yllä mainitulla ORK:n hakemuslomakkeella. 

Hakemuksen käsittely ja valmis ote

Rikosrekisteriote maksaa sähköisessä asiointipalvelussa 6 euroa ja muulla tavoin tilattuna 12 euroa. Asiointipalvelussa tehty ote maksetaan heti. Postitse ja sähköpostitse lähetetyt hakemukset laskutetaan erikseen.

Hakemuksen käsittelyaika on 7 työpäivää, ja hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Käsittelyaika ei sisällä postin toimitusaikaa.

Kun ote on valmis, se toimitetaan yritykselle postiosoitteeseen. Yrityksen puolesta asioiva näkee sähköisessä asioinnissa myös yhteisösakko-otteen. 

Ote on voimassa 6 kuukautta. Yritys toimittaa puhtaan otteen arviointilaitokselle. Tässä yhteydessä ja työntekijöidensä suostumuksella yritys voi toimittaa myös lupaa hakevien työntekijöidensä otteet.

Julkaistu 7.3.2025