
Användarvändliga informationssystem med hjälp av tjänstedesign – exempel HILDA
Tjänstedesign avser innovation, utveckling och planering av tjänster med hjälp av designmetoder. Syftet med tjänstedesign är att planera tjänsteupplevelsen på ett användarorienterat sätt så att tjänsten på bästa möjliga sätt svarar mot både användarnas behov och tjänsteleverantörens affärsmässiga mål. I centrum för design av IT-tjänster står tjänstens användabarhet, som betyder att tjänsten är lättanvänd för att nå ett visst mål.

Kundtjänsttiden vid registerärenden förändras
Fr.o.m. 1.6.2021 kan du kontakta kundtjänsten för registerärenden vardagar kl. 10–13.

Polisen informerar: Avgifter för trafikförseelser har blivit olevererade innan betalningsuppmaning
En del av polisens utfärdade avgifter för trafikförseelser har inte nått mottagaren innan betalningsuppmaning. Dessa personer har fått en betalningsuppmaning sänt av Rättsregistercentralen för obetald avgift för trafikförseelse.