Betalning – så betalar du en bot eller en annan påföljd
När du betalar en bot eller en annan påföljd, använd alltid referensnumret på girerings- eller bötesblanketten. Om du inte använder referensnumret eller om numret är fel, allokeras inte betalningen rätt.
Du kan betala en bot eller en annan påföljd till Rättsregistercentralens (RRC) konto. Om du inte har något bankkonto, kan du betala boten eller påföljden till utsökningsmyndigheten.
Du behöver ett referensnummer för betalningen. När du inte använder referensnumret eller om numret är fel, allokeras inte betalningen rätt. Var noggrann!
Du ser betalningsinformationen på den girerings- eller bötesblankett som den myndighet som påfört boten eller en annan påföljd sänt. Om du fått en betalningsuppmaning av RRC, hittar du betalningsuppgifterna också i den.
Har du tappat bort betalningsinformationen?
Du ser referensnumret också i RRC:s e-tjänst . Du kan också enkelt betala din påföljd med den virtuella streckkod som finns i e-tjänsten.
Rättsregistercentralens bankförbindelser
Nordea
FI22 1660 3000 1086 81
SWIFT/BIC-kod NDEAFIHH
Danske Bank
FI61 8000 1300 0409 05
SWIFT/BIC-kod DABAFIHH
Internationella betalningar:
Danske Bank
FI61 8000 1300 0409 05
SWIFT/BIC-kod DABAFIHH
Danske Bank A/S, Finland Branch
PL 1243
FI-00075 DANSKE BANK
FINLAND
Vanliga frågor om betalning
Gjorde du betalningen på fel sätt?
Om du upptäcker att du gjort en betalning med bristfälliga eller felaktiga uppgifter, kontakta vår kundtjänst för att utreda ärendet.
Kan en bot eller avgift för trafikförseelse betalas i delar?
Du kan betala en avgift för trafikförseelse eller bot före förfallodagen genom att använda de meddelade betalningsuppgifterna.
Om du inte gjort betalningen innan ärendet inkommer för indrivning till RRC, sänder vi en betalningsuppmaning till dig. Beroende på ärendet tar det från några dagar till några månader innan uppgifterna förmedlas till vårt indrivningssystem och e-tjänsten.
Om du inte sköter betalningsuppmaningen före förfallodagen, överförs ärendet till utsökning. Därefter sköter utsökningsmyndigheten ärendet, och du kan inte längre ansöka om betalningstid hos RRC. Agera med andra ord snabbt!
Vad händer om du betalar ett straffyrkande eller en del av det?
Om du fått ett straffyrkande , ses betalning inom 30 dagar som ett samtycke till behandling av ärendet i enlighet med lagen om bötesförfarande.
Om en bot eller ordningsbot betalats partiellt, ses detta också som ett samtycke.
När ett samtycke getts i efterskott, fastställs påföljden med ett bötesföreläggande , föreläggande av ordningsbot eller ett strafföreläggande .
Referensnumret för en rättad avgift för trafikförseelse
Om du betalat en avgift för trafikförseelse och därefter begärt omprövning i ärendet av polisen, är det möjligt att indrivningskoden, det vill säga referensnumret, för det ärende som gäller avgiften för trafikförseelse har ändrat i och med rättelsen.
Om du gjorde betalningen med den ursprungliga betalningens uppgifter, allokeras betalningen inte automatiskt till det rättade beslutet om avgiften för trafikförseelse.
Kontakta vår kundtjänst för att utreda ärendet.
Kan jag få extra betalningstid?
Du kan ansöka om betalningstid för betalning av böter eller andra påföljder, då ärendet syns i e-tjänsten eller då RRC sänt en betalningsuppmaning till dig. Betalningstid beviljas enbart utifrån en motiverad orsak.
Läs mer om ansökan om och beviljande av betalningstid .
Uppstår andra kostnader i ett ärende som går till utsökning?
Ingen utsökningsavgift tas ut för böter. Läs mer om utsökningsavgifter i anknytning till ersättningar på Utsökningsverkets webbplats .
Hur får jag tillbaka betalningar till för högt belopp?
Vi returnerar en betalning till ett för högt belopp med eventuell ränta till betalaren. Läs mer om återbäring av en betalning.
Varför fick jag en betalningsuppmaning, trots att jag redan betalade boten?
Det tar 1–3 bankdagar innan en betalning registreras i vårt system. Det är möjligt att en betalningsuppmaning skickats däremellan. Du kan granska den uppdaterade saldosituationen i e-tjänsten.
Om du betalat en avgift för trafikförseelse och därefter begärt omprövning i ärendet, är det möjligt att indrivningskoden, det vill säga referensnumret, för det ärende som gäller avgiften för trafikförseelse har ändrat i och med rättelsen. Om du gjorde betalningen med den ursprungliga betalningens uppgifter, allokeras betalningen inte automatiskt till det rättade beslutet om avgiften för trafikförseelse.
Kontakta RRC:s kundtjänst för att utreda ärendet.
Ytterligare information
Publicerad 18.6.2024