Yli 114 000 rikosrekisteriotetta ostettiin verkosta - ORK kehittää kokonaisvaltaisesti digitaalista asiointia
Oikeusrekisterikeskuksen sähköinen asiointipalvelu on vakiintunut tärkeäksi asiointikanavaksi. Sähköisen asiointipalvelun kautta on mahdollista muun muassa tilata ja maksaa rikosrekisteriotteita sekä hakea maksuaikaa sakolle tai muulle saatavalle.
Vuonna 2022 rikosrekisteriotteita ostettiin verkosta yhteensä 114 313 kappaletta. Eniten tilataan lasten kanssa työskentelevien otteita
, joita ostettiin viime vuonna yhteensä 80 777 kappaletta.
Oikeusrekisterikeskuksen (ORK) verkkoasioinnissa asiakas maksaa rikosrekisteriotteen jo hakiessaan otetta, mikä on vähentänyt hyvin merkittävästi jälkikäteisen laskutuksen määrää ja yksinkertaistanut prosessia niin asiakkaan kuin ORK:n näkökulmasta.
"Asiakkailtamme on tullut kiitosta, sillä sähköinen asiointipalvelu on koettu toimivaksi", iloitsee ORK:n kehityspäällikkö Kati Kilpeläinen.
Rikosrekisteriotteiden maksaminen Suomi.fi -verkkomaksamispalvelun kautta otettiin käyttöön kesäkuussa 2021, joka osaltaan lisäsi sähköisen asiointiprosessin digiastetta merkittävästi. Verkkomaksamista on kehitetty myös ottamalla käyttöön Paytrail-maksupalvelu, joka mahdollisti uusia maksutapoja kuten MobilePay, Pivo, Siirto ja Apple Pay.
ORK kehittää sähköistä asiointipalvelua myös tulevaisuudessa. Suunnitelmissa on laajentaa Suomi.fi -maksamispalvelua sakkojen ja muiden rahamääräisten seuraamusten maksamiseen täytäntöönpanojärjestelmän uudistamisen yhteydessä.
Digikehityksen keskiössä asiakas
Suomi.fi-verkkomaksamisen rinnalla on otettu muitakin isoja kehitysaskeleita asiakaskokemuksen huomioimisessa. Puhelinpalvelun reaaliaikainen jonotustilanne on tuotu näkyville ORK:n verkkosivuille ja keskeisimmät asioinnin ohjeet on tarkoitus laatia selitysvideoiksi. Ohjevideo maksuajan hakemisesta esimerkiksi liikennevirhemaksulle julkaistiin alkukesästä 2023. Sen tekstitysversiot löytyvät suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Tuomalla ohjeet helposti saataville pyritään vähentämään aikaa ja vaivaa, joka asiakkaalle koituu esimerkiksi puhelinpalveluun jonottamisesta.
"Tarkoituksena on kehittää asiakaspalvelua kokonaisvaltaisesti ja löytää ratkaisuja edelleen korkeina pysyneisiin asiakaspuheluiden määriin", kertoo Kilpeläinen.
Tehdyt toimenpiteet ovat osa ORK:n Tietopalvelut-toimialan asiakaspalvelun kehittämisprojektia. Seuraavaksi jatketaan asiakaskokemusta parantavien tekstimuutosten tekemistä sähköisen asioinnin käyttöliittymälle ja ORK:n verkkosivuille.
Vuonna 2022 Oikeusrekisterikeskuksen sähköistä asiointia käytettiin kuukausittain keskimäärin 16 200 kävijän toimesta, mikä tarkoittaa käytön kasvaneen 10 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna. Kansalaisasiakkaiden ja viranomaisten tyytyväisyyttä ORK:n palveluihin seurataan vuosittain tehtävillä tekstiviesti- ja verkkokyselyillä.
Oikeusrekisterikeskuksen sähköiseen asiointipalveluun pääset täältä .
Palvelussa on mahdollista:
- tilata sekä maksaa rikosrekisteriote,
- katsella omia perintäasioita,
- katsella omia päätöksiä ja todistuksia,
- tilata muita todistuksia ja otteita,
- hakea maksuaikaa
- ja lukea ohjeita asiointipalvelun käytöstä ja eri tilausten tekemisestä.
Lisätietoja organisaatiostamme:
https://oikeusrekisterikeskus.fi/fi/index/oikeusrekisterikeskus/keitameolemme.html#
Lue myös:
Asiakastyytyväisyys Oikeusrekisterikeskuksen palveluihin edelleen korkealla
Julkaistu 5.7.2023