Systemtjänster
RRC:s Systemtjänster har till uppgift att sköta underhåll och utveckling av informationssystemen inom justitieministeriets förvaltningsområde (Lagen om Rättsregistercentralen 625/2012). Vi har nära samarbete med andra ämbetsverk inom förvaltningsområdet. Vi producerar själv de tjänster som behövs eller skaffar dem hos andra tjänsteproducenter.

Vår verksamhet baseras på transparens och kostnadseffektivitet. Vi har som mål att våra system fungerar driftsäkert och att de håller hög kvalitet.
RRC:s Systemtjänster svarar för följande tjänster och uppgifter:
- förvaltning av kundrelationer inom justitieförvaltningens sektor
- utveckling, underhåll och stöd avseende informationssystem
- specialsakkunnigtjänster inom systemutveckling
- utveckling av den egna verksamheten
Vid Rättsregistercentralen arbetar ungefär 180 personer, av vilka cirka 100 arbetar inom datasystemtjänster i olika uppgifter som gäller datasystemsutveckling och -administrering. Uppgifterna inom IT-området utgörs bland annat av arbeten som utförs av projektchefer, datasystemsarkitekter, IT-experter, testchefer och kravhanterare.
Justitieministeriets förvaltningsområde omfattar över hundra ämbetsverk, som ansvarar bland annat för medborgarnas rättsskydd och tillgodoseende av de grundläggande fri- och rättigheterna. Ämbetsverken ansvarar för ett stort antal funktioner och processer, som produceras och stöds med datasystem som är ändamålsenliga och lättanvända för dessa.
Datasystemhelheten inom justitieministeriets förvaltningsområde omfattar flera tiotals datasystem. Med datasystemen hanteras och behandlas bland annat data och ärenden som gäller klienter och myndigheter. Datasystemen har i allmänhet ett eget individuellt användningsändamål, som grundar sig på vissa lagar och funktioner samt processer. På grund av de individuella användningsändamålen avviker datasystemens funktionella och tekniska lösningar ofta från varandra.
Datasystemen har också genomförts under olika tidpunkter, varför olika tekniska lösningar använts i genomförandet av dessa. Till datasystemhelheten hör en omfattande mängd datasystem som är avsedda för olika funktioner, men också olika former av teknologi och datasystem som befinner sig olika faser av livscykeln.
Förvaltningsområdets datasystemtjänster har genomförts med de mest etablerade tekniska lösningarna och metoderna inom branschen. Livscykeln för många system är ganska lång, upp till 20 år, varför vi ständigt investerar i förvaltning av livscykler och modernisering av applikationer. Dessutom ställer informationssäkerheten stora tekniska krav på verksamheten då en stor del av den information som hanteras är sekretessbelagd.
Valdatasystemet är ett exempel på ett datasystem inom justitieministeriets förvaltningsområde, vilket i hög grad berör medborgarna.
Samarbete och matrisarbete
Arbetet med datasystem sker ofta med agila metoder och i samarbete med många intressentgrupper och tjänsteleverantörer. Vår viktigaste samarbetspartner är Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori.
Som organisation har vi delat upp vår verksamhet per kundrelation enligt justitieförvaltningens sektorer, men vårt fokus ligger i stor utsträckning på hela förvaltningsområdet. Den tekniska enheten och kompetensenheten samt utvecklingstjänsterna och portföljförvaltningen stöder det projektbetonade arbetet med olika kunder. Genom att arbeta i matrisform som överskrider sektorns och hela organisationens interna gränser kan vi säkerställa att samarbetet är professionellt och att vår specialkompetens används där den behövs.
Våra sex kundrelationensenheter är följande:
• gemensamma tjänster för justitieministeriets förvaltningsområde
• Brottspåföljdsmyndigheten
• Domstolsverket, högsta domstolarna och åklagarmyndigheten
• Utsökningsverket, konkursombudsmannen, rättshjälp- och intressebevakningsbyråerna och konsumenttvistenämnden
• val och demokratitjänster
• RRC:s Informationstjänster och interna system
Flexibla arbetsmetoder
Våra anställda har många olika utbildningsbakgrunder. Alla kan vidareutveckla sin kompetens både genom arbetet och genom olika utbildningar. Vid systemtjänsterna är projektkompetens, agila utvecklingsmetoder och en kundorienterad inställning viktiga.
Vårt ämbetsverk ligger nära till utmärkta trafikförbindelser, intill busstationen i Tavastehus centrum. Tack vare vår flexibla praxis för distansarbete är det dock möjligt att i stor utsträckning arbeta platsoberoende. Kontorsbyggnaden erbjuder mångsidiga arbetslokaler för olika behov och moderna mötes- och arbetsredskap. Våra flexibla arbetsplatser är anpassade för olika arbetssätt och lämpliga rum finns både för arbete på plats och för hybridarbete. Flexibel arbetstid gör det lättare att balansera arbete och fritid.
Publicerad 28.1.2018