Registret över bindningar och bisysslor

Rättsregistercentralen (RRC) är registeransvarig för registret över bindningar och bisysslor. Registret innehåller uppgifter om bindningar och bisysslor för personer som sköter vissa myndighetsuppgifter.

Registrets ändamål

Registret över bindningar och bisysslor är avsett för offentlig användning. Syftet med registret är att säkerställa att offentliga bindningsuppgifter samt uppgifter om bisysslor av personer som sköter vissa myndighetsuppgifter är allmänt tillgängliga.

Registret innehåller uppgifter om:

  • bindningar för domare, sakkunnigledamöter i domstolarna och nämndemännen
  • bisysslotillstånd som beviljats till domare och föredragande och arvoden som betalats för bisysslor, om de överskrider 10 000 euro per år.

Från och med 1.1.2024 innehåller registret uppgifter om bindningar som gäller medlemmar i

  • besvärsnämnden för social trygghet
  • besvärsnämnden för olycksfallsärenden
  • besvärsnämnden för arbetspensionsärenden
  • trafik- och patientskadenämnden

inom social- och hälsovårdsministeriets (SHM) förvaltningsområde.

Personer med ovan nämnda uppdrag har en skyldighet att meddela uppdaterade uppgifter om bindningar och bisysslor.

Vem kan se uppgifterna i registret?

Vem som helst kan få ta del av de offentliga uppgifterna i e-tjänsten för registret över bindningar och bisysslor .

Du kan också beställa ett officiellt utdrag ur registret över bindningar och bisysslor med en fritt formulerad ansökan. Utdragets pris är 22 euro och det faktureras i efterskott.

Uppgifter som behövs för ansökan:

  • namnet på den person för vilken utdraget/intyget beställs
  • personbeteckning för den person som beställningen gäller (inte obligatoriskt)
  • postningsuppgifter för utdraget/intyget
  • faktureringsuppgifter och -referens, om dessa behövs
  • beställarens namn och adress
  • beställarens telefonnummer (inte obligatoriskt).

Sänd ansökan till oss på något av följande sätt:

  • Via tjänsten Suomi.fi/meddelanden (Rättsregistercentralen > Registertjänster).
  • Per e-post till adressen [email protected]. Vi rekommenderar att du använder justitieministeriets Turvaviesti-tjänst . Ange och registrera din e-postadress i tjänsten. Du får en länk till din e-post för att skicka meddelandet på ett säkert sätt.
  • Per post till adressen Rättsregistercentralen/YOR, PB 157, 13101 Tavastehus. Kom ihåg att underteckna en ansökan i pappersform.

Du kan också beställa ett utdrag genom att ringa kundtjänsten, tfn 029 56 65693.

Hur anmäls uppgifterna till registret?

Domarna för själva in egna uppgifter till registret över bindningar och bisysslor och håller dem uppdaterade.

Domstolarnas nämndemän och sakkunnigledamöter meddelar sina bindningar via justitieförvaltningens e-tjänst . Också de ansvarar för att deras uppgifter är uppdaterade.

SHM antecknar centraliserat uppgifter som hör till anmälningsskyldigheten inom dess förvaltningsområde till registret över bindningar och bisysslor.

Om du behöver råd för användningen av registret, kontakta Rättsregistercentralen:

Ytterligare information

Lagen om ett register över bindningar och bisysslor (507/2023)

Publicerad 18.4.2024