Oikeusrekisterikeskuksen strategia ja uusi visio: sujuvaa digitaalista oikeudenhoitoa

ORK uudistaa oikeusministeriön hallinnonalan toimintaa ja kehittää kansalaisen asiointikokemusta digitalisaation ja asiakasymmärryksen avulla.

Strategiakaudella 2024–2027 Oikeusrekisterikeskus (ORK) vahvistaa kykyään tuottaa asiakkailleen lisäarvoa. ORK kehittää ratkaisuja, joilla edetään kohti visiota: sujuvaa digitaalista oikeudenhoitoa.

Palveluiden proaktiivisen ja kustannustehokkaan kehittämisen sekä tuottamisen rinnalla ORK huolehtii oikeushallinnon rekistereistä, tietovarannoista ja varallisuusrangaistusten kansallisesta täytäntöönpanosta.

Vuosina 2024 - 2027 ORK:n strategiset painopisteet ovat:

A) Tuloksellinen kumppanuus
B) Kansalaisen digikokemus
C) Virkahenkilön arki ja osaaminen
D) Oikeudenhoidon arkkitehtuuri
E) Tuotannollinen perusta


ORK:n strategiset painopisteet vuosina 2024 - 2027 ovat A) Tuloksellinen kumppanuus B) Kansalaisen digikokemus C) Virkahenkilön arki ja osaaminen D) Oikeudenhoidon arkkitehtuuri E) Tuotannollinen perusta
Kuva: ORK kehittää oikeusministeriön hallinnonalan digitalisaatiota sekä huolehtii tietovarannoista ja varallisuusrangaistusten täytäntöönpanosta sekä toimii hallinnonalan rekisterien rekisterinpitäjänä ja viranomaisten ilmoittamien tietojen välittäjänä. Kuvassa ORK:n strategiset painopisteet 2024 - 2027.

Aktiivinen ja näkemyksellinen kumppani

ORK jatkokehittää edellisellä strategiakaudella voimallisesti aloitettuja proaktiivisen kumppanuuden toimintamalleja sekä kulttuuria. Tavoitteena on tuottaa asiakkaille digitalisaation sekä oikeudenhoidon kehityssuuntiin nojaavaa näkemyksellisyyttä ja suorituskykyä. Ylijohtaja Jussi Kivinen painottaa, että tähtäimessä on asiakkaalle rakentuva aito tuloksellisuus.

ORK:n Ratkaisupalvelut jatkaa toimintaansa ja jalostaa asiakkaiden kanssa kehitysideoita toteuttamiskelpoisiksi suunnitelmiksi. Ratkaisupalvelut tuottaa hallinnonalalle palvelumuotoilun ja ratkaisusuunnittelun asiantuntijapalveluita ja järjestää asiakkaille yhteisiä Ratsu-kehityspäiviä.

"Esimerkiksi tällä hetkellä ideasalkussa on muutama kymmen ideaa valmistelussa ja runsaat 50 ideaa toteutusvaiheessa. Tavoitteemme on päästä jatkuvasti nopeammin ideoista valmiisiin toteutuksiin, ja tässä auttavat osaltaan myös uudet kehittämisen lowcode-toimintamallit", Kivinen kertoo.

Kumppanuutta edistetään myös kansainvälisesti. Rajat ylittävä tietojenvaihto ja yhteiset tietojärjestelmät tähtäävät EU:n oikeudenhoidon sujuvuuteen sekä turvallisuuden vahvistamiseen. ORK:lla on yhä keskeisempi rooli oikeudenhoidon prosesseissa ja tiedon liikkuvuudessa myös maailmalla.

Strategiset konseptit: KSA ja DTY

ORK:n tavoitteet oikeushallinnon uudistamisessa digitalisaatiolla kattavat niin kansalaisen digikokemuksen kuin virkahenkilön työarjen ja osaamisen. Kansalaisen sähköinen asiointi (KSA) ja virkahenkilön digitaalinen työympäristö (DTY) ovat strategiset ”sateenvarjot” monelle meneillään olevalle kehitystyölle.

Kansalaisen asiointikokemusta mitataan esimerkiksi palveluajoista ja kirjallisesta palautteesta.

"Olemme rakentaneet vision ja suuntaviivat oikeushallinnon sähköisen asioinnin kansalaiskokemuksen uudistamiselle. Nyt on aika toteuttaa suunnitelmat. Sähköisen asioinnin osuuden kasvattamisella on myös merkittävä tuottavuuspotentiaali sekä myönteisiä ympäristövaikutuksia esimerkiksi paperitulosteiden ja postitusten määrän vähenemisen kautta", Kivinen kertoo.

ORK panostaa hallinnonalan virkamiesten digiosaamisen kehittämiseen ja työvälineiden käyttöönottoon osana hallinnonalan pilvisiirtymää.

Kulmakivinä hallittu arkkitehtuuri ja tuotannollinen perusta

Oikeudenhoidon arkkitehtuuri ilmentää ORK:n tavoitetta kehittää oikeudenhoidon prosessia kokonaisuudessaan, myös virasto- ja hallinnonalarajat ylittäen.

"ORK:n arkkitehtikillassa yhdistyvät tieto-, järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin johtaminen. Johdettu arkkitehtuuri on kulmakivi hallinnonalan pitkän aikavälin yhteentoimivuuden ja kokonaistehokkuuden kehittämisessä, ja se tuottaa myös välitöntä tehokkuutta käynnissä oleviin projekteihin", Kivinen toteaa.

Maailman muuttuessa myös digitaalisen turvallisuuden jatkuva kehittäminen on noussut ORK:lle aiempaakin tärkeämmäksi, strategiseksi teemaksi. Strateginen painopiste on sellaisen tuotannollisen perustan vahvistamisessa, joka mahdollistaa digitaaliset palvelut turvallisesti, joustavasti ja kustannustehokkaasti.

"Turvallisuus on meille läpileikkaava teema esimerkiksi kansallisessa vaalitoiminnassa, laajassa tietojärjestelmäprojektien hallinnassa sekä tietojärjestelmien ylläpitomallin jatkuvassa kehittämisessä", ylijohtaja tiivistää.

Henkilöstö ja asiakkaat osallistuivat strategiatyöhön

Oikeusrekisterikeskuksen yhteisö koostuu noin 220 osaajasta, ja strategian työstämiseen kutsuttiin jokainen. Toiminnan mahdollisuuksiin ja kehityskohteisiin kerättiin näkemyksiä myös asiakkailta.

Jussi Kivinen toteaa, että ORK on oikeusministeriön hallinnonalaa uudistava ja tehostava organisaatio vain osaajiensa ansiosta. Henkilöstön osaamisen kehittämiseen panostetaan jatkossakin.

"Onnistumisten takana on yhteisten tavoitteiden eteen työskentelevä ORK:n henkilöstö, joka toimii yhteistyössä oman viraston asiantuntijoiden, asiakkaiden, sopimuskumppaneiden sekä muiden viranomaisten kanssa", Kivinen lisää.

Strategiaprosessissa myös viraston arvot päivitettiin.

ORK:n toimintaa ja tavoitteita kuvaavat arvot ovat:

  • asiakaskeskeinen tuloksellisuus
  • edelläkävijyys
  • yhteisöllisyys
  • vastuullisuus.

Ylijohtaja summaa, että ORK:n strategiset painopisteet ovat isoja, mutta niiden toimeenpanotavoitteet ovat aiempaa konkreettisempia ja mitattavampia. Alati muuttuva toimintaympäristö, työelämän murros ja kiristyvä kilpailu osaajista haastavat, mutta pitkäjänteinen työ, proaktiivinen rooli ja hallinnonalan prosessien tuntemus kantavat.

"Vuonna 2024 ORK täyttää 50 vuotta. Lähdemme juhlavuoteen vahvalla visiollamme: sujuvaa digitaalista oikeudenhoitoa", Jussi Kivinen sanoo.


Ylijohtaja Jussi Kivinen (kuvassa) kertoo, että ORK:n yhteiskunnallinen vaikuttavuus kasvaa myös rajat ylittävissä asioissa EU-tiedonvaihdon myötä.







Oikeusrekisterit, tiedonvaihto ja seuraamusten täytäntöönpano

ICT-palvelukeskusroolinsa lisäksi ORK hoitaa hallinnonalan rekisterinpitotehtäviä ja muun muassa varallisuusrangaistusten täytäntöönpanotehtäviä.

  • ORK ylläpitää oikeushallinnon rekistereitä ja luovuttaa niistä tietoja viranomaisille, yrityksille ja yksityishenkilöille.
  • Toiminnan kansainvälistyminen ja erityisesti EU-yhteistyö ovat lisääntyneet ja lisääntyvät edelleen samalla vahvistaen ORK:n roolia.
  • Varallisuusrangaistusten sujuva, vakaasti toimiva ja oikeudenmukainen täytäntöönpano on tärkeä osa Suomen oikeudenhoitoa.
  • ORK tuottaa n. 90 % varallisuusrangaistusten ja hallinnollisten seuraamusmaksujen täytäntöönpanosta. ORK:n perittäväksi tulee vuosittain noin 500 000 saatavaa.
  • Kansallisten ja kansainvälisten täytäntöönpanotehtävien edelleen keskittäminen ORK:lle tuo valtion ja kuntien toimintaan huomattavaa etua ja tehokkuutta.
  • Lisäksi erinäisten asiaryhmien siirtäminen rikosprosessin piiristä hallinnolliseen menettelyyn sujuvoittaa ja keventää prosessia kansalaisen näkökulmasta.

Lue lisää:

ORK:n tulossopimus ja strategiset painopisteet
Oikeudenhoidon selonteko: vakaa ja toimiva oikeusvaltio tarvitsee viranomaisilleen riittävät resurssit
ORK:n henkilöstön jatkuva oppiminen keskiössä

ORK – sujuvaa digitaalista oikeudenhoitoa

Oikeusrekisterikeskuksessa me kehitämme ja hankimme moderneja sekä asiakasystävällisiä palveluja kustannustehokkaasti koko oikeusministeriön hallinnonalalle. Huolehdimme vastuullisesti tietovarannoista ja varallisuusrangaistusten täytäntöönpanosta. Toimimme hallinnonalan rekisterien rekisterinpitäjänä ja välitämme hallinnonalan viranomaisten ilmoittamia tietoja muille viranomaisille.

Yhteisömme koostuu yli 220 asiantuntijasta. Virastollamme on toimipiste Hämeenlinnassa, ja toiminnallamme on vaikutuksia kansallisesti ja globaalisti.

Julkaistu 21.2.2024